הסכם ייפוי כוח מתמשך הגיח בטיימינג מושלם בעולם המשפט הישראלי, מעט לפני פרוץ נגיף הקורונה לחיינו, וזאת אחת הסיבות מדוע הוא הפך ללהיט מבוקש בקרב בני כל הגילאים. מדובר על מסמך משפטי שמטרתו להסדיר את הטיפול בענייניו של אדם אשר איננו יכול לעשות זאת בכוחות עצמו, סיטואציה שאף אחד לא רוצה להיקלע אליה אך לצערנו מתרחשת על בסיס יומיומי בכל רחבי הארץ.

עולם המשפט הישראלי נחשב די מנומנם לאורך תקופה ארוכה, אם נתעלם מסערת הרפורמה המשפטית שכולם דנים בה בעת האחרונה. קשה להצביע על חוקים חדשים שהיו כה נחוצים ורק כאשר הגיעו כולם הבינו כמה הם היו חסרים. כזה הוא החוק שמאפשר עריכת הסכם ייפוי כוח מתמשך.

מהו הסכם ייפוי כוח מתמשך?

הסכם ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי שעורכים באמצעות עורכי דין לענייני משפחה בחיפה, תל אביב או מקום המגורים שלכם ולאחר אישור בית המשפט הם נכנסים לתוקף. ההסכם מסדיר את ענייניו של אדם אשר איננו יכול לעשות זאת בכוחות עצמו.

המחשבה הראשונה שעולה לראש היא לבטח שמדובר בקשישים שמתקשים שהופכים סיעודיים או סובלים מדמנציה וכדומה. האמת שהם חלק ממי שההסכם נותן להם מענה אבל לא רק הם. יש גם מי שנפלו לצערם למחלה קשה (קורונה, סרטן, אלצהיימר…) או עברו תאונה קשה שברגע אחד הפכה את עולמם והותירה אותם חסרי יכולת לתפקד ולטפל בעצמם.

המצבים שתיארנו זה עתה יכולים להתרחש בכל גיל וגם האדם הבריא ביותר יכול לסבול מהם ברגע אחד. מאותו הרגע הוא נתון לחסדים של בית המשפט שידון בעניינו ויחליט מי יקבל את האחריות על הטיפול בו וזה יכול להיות בן משפחה או אדם זר לחלוטין. כמו כן אותו אדם יכול להיות בעל השקפת עולם או רקע דתי/עדתי שונה משלו ולהתנהל בצורה מנוגדת למה שהוא היה רוצה.

במסגרת הסכם ייפוי כוח מתמשך מסדירים את כל הנושא הזה מראש מבעוד מועד. היוזם של המסמך נקרא הממנה והוא חייב להיות צלול וכשיר בעת עריכת המסמך ומעל גיל 18 כמובן. גם הממונה מטעמו חייב להיות באותם הקריטריונים ולהסכים בחתימה למינוי שלו.

בהסכם מפרטים את הבקשות של הממנה מהממונה במקרה והוא יהיה במצב שלא יוכל לטפל עוד בענייניו בכוחות עצמו. אפשר גם למנות כמה ממונים. האחד יטפל בנושא הרכוש, השני בבריאות והשלישי לעניין ספציפי שהוא מומחה בו. כולם חייבים להסכים כמובן לאחריות שלהם בחתימה על המסמך.

מעבר למינויים עצמם יכול הממנה גם לפרט בקשות שונות שלו לגבי אופן הטיפול בו, מקום השהייה שלו במצב סיעודי, טיפולים או ניתוחים שאיננו מוכן לבצע, סוג המזון שהוא מעדיף, מה ייעשה בנכס כזה או אחר שלו וכן הלאה.

את המסמך יש להחתים באמצעות עורך דין לדיני משפחה שמבין בכך ומסביר היטב לכל הנוגעים בדבר על המשמעות של ההסכם ואז להגיש אותו לאפוטרופוס הכללי לקבלת אישור. ברגע שיש אישור הוא נכנס לתוקף ויופעל במידת הצורך בעתיד.

מאמר זה באדיבות פורטל המשפט חוק וסדר המציג אינדקס של עורכי דין בחיפה ובקריות.