השתלת שיניים היא פתרון אידיאלי לשמירה על תפקוד פה תקין לאנשים אשר סובלים משן חסרה או ממספר שיניים חסרות. תהליך ההשתלה כולל התקנת שתל דנטלי או מספר שתלים בעצם הלסת והנחת כתר על גביו כך שלמעשה השתל הדנטלי מהווה תחליף לשורש השן שאבד ואילו הכתר מהווה תחליף לשן עצמה. הטכנולוגיה המתקדמת והניסיון הרב בתחום מאפשרים סיכויי הצלחה גבוהים מאד והנאה ארוכת שנים מתוצאות.

אילו הכנות נדרשות לקראת הטיפול?

ראשית, האחריות של המטופל הינה לבחור מרפאה מסודרת ומקצועית ורופא שיניים אשר עובד עם מיטב הטכנולוגיות הרפואיות, מיומן ובעל ניסיון בהשתלות שיניים. חשוב שרופא השיניים הנבחר יבצע בירור רפואי ויבחן את ההיסטוריה הרפואית של המטופל, המחלות מהן הוא סובל, ההרגלים שלו, התרופות אותן הוא נוטל וזאת על מנת להיות ערוך בצורה הטובה ביותר לטיפול וגם על מנת להתאים את שיטת הטיפול הטובה ביותר עבור המטופל. לאחר כל הבדיקות המקדימות מגיע שלב תכנון ההשתלה, ככל שמספר השתלים עולה כך גם תכנון הטיפול הופך להיות חשוב ומורכב יותר. רופא השיניים יבדוק ויבחן את כמות ואיכות עצם הלסת, במידה שחסרה עצם או שהעצם הקיימת אינה מספיק איכותית, ישקול הרופא לבצע השתלת עצם או לחילופין להשתמש בשתלים דנטליים מיוחדים אשר מתאימים בדיוק למקרים כאלו.

מהם השלבים במהלך הטיפול?

טיפול השתלת שיניים מתבצע במרפאת השיניים לרוב תחת הרדמה מקומית בלבד והוא כולל שלושה שלבים עיקריים:

  1. התקנת השתל הדנטלי בתוך עצם הלסת – השתל הדנטלי הוא למעשה מעין בורג, כך שהקיבוע שלו לתוך עצם הלסת מתבצע בתנועת הברגה. השתל מוכנס לתוך המקום המיועד בחניכיים בצורה מלאה כך שאינו בולט החוצה. לאתר מכן מבצע הרופא סגירה של החניכיים באמצעות תפרים כך שהחניכיים מסתירות לחלוטין את השתל הדנטלי.
  2. חשיפת השתל הדנטלי – לאחר תקופת המתנה של שלושה עד שישה חודשים על מנת לתת זמן לשתל להיקלט ולמקום להחלים, מבצע הרופא חשיפה של השתל הדנטלי ועל גביו מתקין כיפת מתכת ובמידת הצורך מתקין על גביו שן זמנית אקרילית.
  3. התקנת השן – לאחר תקופת המתנה קצרה של כשבוע עד מספר שבועות, מתקין הרופא את השן הקבועה והסופית אשר עשויה מחרסינה.

זמן הניתוח תלוי באופן ישיר במספר השתלים הדנטליים הנדרשים. ככל שמספר השתלים רב יותר כך זמן הניתוח יהיה ארוך יותר ועשוי להגיע עד למספר שעות בודדות במקרה של שתלים מרובים.

מה מרגישים לאחר הניתוח?

לאחר ניתוח השתלת שיניים קיימים בדרך כלל כאב ורגישות לאחר שההרדמה המקומית מתפוגגת והשפעתה נעלמת. תחושת הכאב והרגישות עלולה להימשך ממספר שעות עד מספר ימים לאחר הטיפול. בנוסף עלולים להיווצר נפיחות, אודם ואף דימומים באזור הטיפול. ניתן להקל על הכאבים באמצעות משככי כאבים ובהתאם להוראות הרופא המטפל.

מתי ניתן לחזור לשגרה?

לאחר הניתוח ניתן לחזור הביתה ואין צורך להישאר להשגחה. חשוב להימנע משתייה ואכילה במשך מספר שעות לאחר הניתוח ובמשך מספר ימים יש להימנע מאוכל קשה על מנת לא להפעיל לחץ על האזור המטופל. אם קיימות תופעות חריגות כמו כאבים חזקים, דימומים קשים או הפרשות יש לחזור למרפאת השיניים לבדיקת רופא באופן מידי.

על מנת ליהנות מתוצאות הטיפול לאורך זמן, חשוב לשמור על היגיינת פה קפדנית הכוללת צחצוח יעיל באמצעות מברשת רכה פעמיים ביום, שימוש בחוט דנטלי ושטיפת הפה בחומרים ייעודיים. חשוב מאד להקפיד להגיע לביקורות קבועות אצל רופא השיניים המטפל על מנת על מנת לוודא שהשתל נקלט כראוי ושהאזור המטופל החלים לגמרי.